Wat is een AED?

Een Automatische Externe Defibrillator (AED) is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok.

Bij een hartstilstand staat het hart vaak niet helemaal stil, maar is er sprake van kamerfibrilleren. Door een snelle en chaotische prikkeling van de hartkamers, trekken deze niet meer samen. Een AED kan het hart resetten bij kamerfibrilleren. De hartspiercellen worden weer gelijk geschakeld, waardoor het hart weer normaal gaat pompen. Dit noemen we ook wel defibrilleren.

Door het gebruik van de AED kan het hartritme zich weer herstellen. Zonder AED zou dit niet kunnen.

AED bedienen

Een AED bevat 2 elektroden die op de ontblote borstkas van het slachtoffer geplakt moeten worden. Een AED analyseert het hartritme zodra de elektroden aangesloten zijn. Het apparaat vertelt de hulpverlener precies wat hij moet doen, namelijk doorgaan met reanimeren óf een elektrische schok toedienen.

De AED geeft geen schokopdracht als:

• iemand geen hartstilstand heeft: hij is bewusteloos, maar het hart functioneert goed
  • er geen hartactie meer is en het hart helemaal stilstaat

Hulpverleners gaan door totdat er een ambulance is.

AED en burgerhulpverlening

Bij een hartstilstand is direct starten met reanimeren en het het inzetten van een AED van levensbelang. Hiervoor is in Nederland een effectief systeem van burgerhulpverlening.

Burgerhulpverleners zijn vrijwilligers die oproepbaar zijn bij een hartstilstand in de buurt. Bij een hartstilstand stuurt de 112-centrale een bericht aan meerdere burgerhulpverleners in de buurt. Zij krijgen het verzoek om direct naar het slachtoffer te gaan of het eerst een AED te halen.

Praktische vragen over een AED

Als een AED geen schok adviseert, moet ik dan wel reanimeren?

Reanimeren blijft bij een hartstilstand wél altijd nodig, ook al geeft de AED geen schok. Dit houdt de bloedsomloop in stand totdat professionele hulpverleners er zijn. Zij kunnen soms met medicijnen het hart weer vatbaar maken voor een schok.

Wie mag een AED bedienen?

Volgens de wet mag iedereen een AED gebruiken. Maar het is wel gewenst dat u ermee oefent tijdens een reanimatiecursus. U leert in een cursus hoe een AED werkt en u oefent met het aansluiten en bedienen van het apparaat. Als u dan een keer echt een AED moet gebruiken bij een reanimatie, kent u het apparaat en gaan er geen kostbare minuten verloren.

Is een AED altijd bereikbaar?

Een AED is bij voorkeur 24 uur per dag bereikbaar. Bij een AED in een kantoorpand of in een winkel is dit niet altijd haalbaar. Eigenaren van een AED geven de beschikbaarheid door in het reanimatieoproepsysteem. Zo wordt een burgerhulpverlener altijd naar een AED gestuurd die toegankelijk is.

Mag een AED ook gebruikt worden bij kinderen?

De gewone AED is geschikt voor kinderen boven de 8 jaar. Sommige AED’s hebben speciale kinderelektroden die ervoor zorgen dat het kind minder stroom krijgt. Bij andere AED’s zit de aanpassing voor kinderen in het apparaat verwerkt.

Als er geen aangepaste AED is, gebruik dan de standaard AED voor volwassenen.

Zijn alle AED's veilig in gebruik?

Alle in Nederland verkrijgbare AED’s zijn veilig en betrouwbaar. Ze voldoen aan (inter)nationale wettelijke eisen en hebben een CE-keurmerk.

U kunt geen schok krijgen van het apparaat. Een AED geeft de instructie om het slachtoffer niet aan te raken tijdens de defibrillatie. Wanneer iemand dit toch doet zal het apparaat beweging constateren en geen stroomstoot afgeven.

Wie beheert een AED?

De verantwoordelijkheid voor de AED ligt bij de eigenaar. Een AED heeft onderhoud nodig, zelfs als het apparaat niet wordt gebruikt. De batterijen gaan bijvoorbeeld niet levenslang mee. Meestal heeft een eigenaar een servicecontract met de AED-leverancier waarin periodiek onderhoud geregeld is. Maar tussentijdse controle van de AED blijft nodig.

Is er een landelijk registratiesysteem voor AED 's?

Nee, er is geen centraal registratiesysteem van AED’s in Nederland.

Veel AED's zijn aangemeld bij een reanimatieoproepsysteem. Via de 112-centrale krijgt een aantal burgerhulpverleners bij een hartstilstand een sms-oproep om een AED te halen. Zij krijgen automatisch de locatie door van de dichtstbijzijnde AED in het systeem.

Het is belangrijk dat er zoveel mogelijk AED's in het oproepsysteem staan. Eigenaars van een AED kunnen deze zelf aanmelden via het reanimatieoproepsysteem in hun regio.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een AED?

Een AED kan onderling verschillen in gebruiksgemak, gewicht, afmetingen, soort batterij, typen elektroden en waterdichtheid. Dit zorgt ook voor een verschil in kosten voor aanschaf en onderhoud.

Meld uw AED aan

De Hartstichting wil dat er overal in Nederland binnen 6 minuten een AED beschikbaar is bij een hartstilstand. Daarom moeten zoveel mogelijk AED’s worden geregistreerd bij het oproepsysteem. Dus heeft u zelf een AED of kent u iemand of een organisatie met een AED? Meld deze AED dan aan bij het oproepsysteem in uw regio.

Er zijn 2 oproepsystemen in Nederland: Hartveilig Wonen en HartslagNu. Wilt u weten welk oproepsysteem in uw regio actief is? Voer dan uw postcode in op deze pagina. U ziet dan waar uw postcode onder valt. In de toekomst kunt u ook uw AED invoeren, maar nu loopt de aanmelding nog via de site van het oproepsysteem in uw regio.

Aanmelden AED

Wijnand

In ons dorp hebben we 13 AED's en staan veel vrijwilligers paraat bij een hartstilstand.