Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Oplossingen voor een sterk hart

We werken aan oplossingen om een hartinfarct vóór te zijn. En we zoeken naar manieren om het hart weer sterk te maken.

Onderzoek om het hart sterk te houden

We doen veel onderzoek om een hartziekte eerder te ontdekken. Met signaalstofjes is een hartinfarct beter te voorspellen en met meer geavanceerde CT- en MRI-scans kun je de details steeds beter zien. Als het hart eenmaal beschadigd is wil je dit het liefst herstellen en zo het hart sterk houden.

Signaalstofjes voor een hartinfarct

Met signaalstoffen is het mogelijk om een hartinfarct te zien aankomen. Hoe meer van deze signaalstoffen we leren kennen, hoe beter het risico op een hartinfarct is in te schatten. Als je weet dat je in de gevarenzone zit, krijg je op tijd de juiste medicijnen en is een infarct te voorkomen.

> Meer over risico hartinfarct inschatten

Betere CT- en MRI-scanners

De Hartstichting financiert onderzoek om de bloedvaten en het hart steeds beter in beeld te krijgen. De beelden van CT- en MRI-scans worden steeds scherper en bevatten meer details. Zo laten ze bijvoorbeeld zien op welke plekken de hartspier te weinig zuurstof krijgt. Hiermee is nog beter te bepalen of verdere behandeling nodig is en op welke plek het werkelijke probleem zit.

Hart repareren na een hartinfarct

Een hartinfarct beschadigt je hart blijvend. Dat kunnen we nu nog niet oplossen. Iemand is voor altijd hartpatiënt. Deze mensen kunnen hartfalen ontwikkelen en krijgen dan te maken met allerlei klachten, zoals extreme vermoeidheid.

Onderzoek naar stamcellen is veelbelovend voor mensen met een hartinfarct. Wetenschappers verwachten dat met stamcellen het afgestorven stukje hartspier is te herstellen. Zo houd je het hart sterk en is hartfalen te voorkomen.

Prof. dr. Pim van der Harst

"In de toekomst is er een app die inzicht geeft in de conditie van je bloedvaten."

Lees het verhaal

Nieuwsbrief Hartstichting

Ontvang het laatste nieuws van de Hartstichting en blijf op de hoogte van onderzoek naar het eerder herkennen van hartziekten.

Meer over signaalstofjes

Signaalstofjes om hartinfarcten te voorkomen

Onderzoek naar signaalstofjes in het bloed

Waardevol geheim in een druppeltje bloed

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Infolijn

Bel 0900 3000 300 (maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13.00 uur)