Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Onderzoek naar signaalstofjes in het bloed

De Hartstichting gelooft dat je met signaalstofjes in het bloed elke hart- en vaatziekte op het spoor kunt komen.

Sleutel tot nieuwe medicijnen

Signaalstofjes in het bloed zeggen iets over gezondheid en ziekte. Stofjes die wijzen op een ziekte zijn vaak ook de sleutel tot nieuwe medicijnen. Deze medicijnen bevatten stoffen die de vorming van schadelijke signaalstoffen tegengaan.

Signaalstofjes bij mannen en vrouwen

We weten dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen op het gebied van hart- en vaatziekten. Onderzoekers kijken of die verschillen ook zichtbaar zijn in het bloed.

Bij vrouwen met pijn op de borst zagen onderzoekers bijvoorbeeld veel van een bepaalde soort witte bloedcellen (T-cellen), terwijl mannen juist meer hadden van een ander type (monocyten).

Onderzoekers werken aan tests die onderscheid maken tussen mannen en vrouwen in het opsporen van hart- en vaatziekten.

Signaalstofjes hart- en vaatziekten

Met meer kennis over signaalstofjes zijn veel hart- en vaatziekten eerder op te sporen. Daarom zoeken we bij veel aandoeningen naar deze stofjes in het bloed die ons iets vertellen over het (voor)stadium van de ziekte.

Signaalstofjes voor hartinfarct

Gevaarlijke vormen van slagaderverkalking zijn op te sporen met signaalstofjes. Zo kun je hart- en herseninfarcten voorkomen.

Al ontdekt

We kennen de klassieke risicofactoren zoals een hoog cholesterol, diabetes of een hoge bloeddruk. Dit zijn meetbare factoren die iets zeggen over het risico op hart- en vaatziekten

Op zoek

Wetenschappers zoeken naar nieuwe signaalstofjes in het bloed om gevaarlijke vormen van slagaderverkalking op te sporen.

Toekomst

Er zijn nieuwe tests om gevaarlijke slagaderverkalking aan te tonen. En er zijn nieuwe behandelingen om het proces van slagaderverkalking tegen te gaan, of misschien zelfs te genezen.

> Meer over risico hartinfarct inschatten

Signaalstofjes voor hartfalen

Signaalstofjes in het bloed vertellen iets over de ernst van hartfalen. Als je deze regelmatig meet, is de achteruitgang van het hart tijdig te ontdekken en de behandeling aan te passen.

Al ontdekt

Wetenschappers zijn eiwitten en erfelijke factoren op het spoor die betrokken zijn bij de achteruitgang van het hart.

Op zoek

Wetenschappers zoeken nog meer signaalstofjes waarmee je hartfalen eerder ontdekt, en waarmee beter is te voorspellen hoe ernstig de ziekte verloopt.

Toekomst

<>< h3="">Er zijn nieuwe manieren om de conditie van het hart en de achteruitgang te testen. En ook zijn er nieuwe medicijnen die hartklachten verminderen en de prognose van hartfalen verbeteren.<>

Signaalstofjes voor aneurysma's

Een aneurysma is een uitstulping van een slagader. Als deze scheurt ontstaat er een levensgevaarlijke situatie. Zo'n aneurysma kan erfelijk zijn, maar lang niet in alle families is een gen gevonden.

Al ontdekt

Een aantal jaren geleden ontdekten onderzoekers een gen in een familie met veel jonge slachtoffers. Bij deze familie weten we nu wie erfelijke aanleg heeft

Op zoek

Met onderzoek willen we nog meer genen ontdekken die verantwoordelijk zijn voor aneurysma's.

Toekomst

Artsen weten wie risico loopt op een aneurysma of het scheuren ervan. Zij kunnen deze mensen eerder opereren.

Signaalstofjes voor hartstilstand

Fouten in de genen zijn al op jonge leeftijd te ontdekken. Bij mensen met aanleg voor gevaarlijke ritmestoornissen is dit heel belangrijk om te weten. Door op tijd in te grijpen is bij hen een hartstilstand te voorkomen.

Al ontdekt

Midden jaren '90 ontdekten wetenschappers al de eerste genetische foutjes die levensbedreigende hartritmestoornissen veroorzaken. Maar nog steeds zijn er families waarbij de oorzaak van zo'n ernstige ritmestoornis niet achterhaald is

Op zoek

Wetenschappers zoeken naar nog meer genen die gevaarlijke ritmestoornissen veroorzaken.

Toekomst

Er zijn nieuwe methodes om mensen met erfelijke aanleg op te sporen. En nieuwe medicijnen en behandelingen voor gevaarlijke ritmestoornissen.

Prof. dr. Eric Boersma

"Mijn ideaalplaatje is dat het risico op een hartinfarct thuis te meten is."

Lees het verhaal

Nieuwsbrief Hartstichting

Ontvang het laatste nieuws van de Hartstichting en blijf op de hoogte van onderzoek naar het eerder herkennen van hartziekten.

Meer over signaalstofjes

Prof. dr. Folkert Asselbergs

Prof. dr. Folkert Asselbergs: "Stofjes in het bloed kunnen het risico voorspellen op een nieuw hartinfarct."

Signaalstofjes om hartinfarcten te voorkomen

Waardevol geheim in een druppeltje bloed

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Infolijn

Bel 0900 3000 300 (maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13.00 uur)