Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Verbeteren samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen

Het verbeteren van de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen is hard nodig, want veel producten bevatten onnodig veel zout, verzadigd vet en suiker. Een voedingspatroon met veel zout, verzadigd vet en suiker draagt in belangrijke mate bij aan het ontstaan van chronische ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes, nierschade en kanker.

Bewerkte voedingsmiddelen

Veel alledaagse bewerkte voedingsmiddelen bevatten veel zout, verzadigd vet en suiker. Dit geldt voor bewerkte producten in de supermarkt, maar ook voor bereide maaltijden in de horeca en de catering. Het grote aanbod aan ongezonde producten maakt het voor consumenten moeilijk om gezonde keuzes te maken die passen bij de richtlijnen van de Gezondheidsraad. De Hartstichting vindt dit onacceptabel en zet zich daarom in voor gezondere alledaagse voedingsmiddelen.

Verbeteringen in samenstelling

Door bewerkte voedingsmiddelen gezonder te maken zijn chronische ziektes, zoals hart- en vaatziekten, te voorkomen. Volgens de Hartstichting zijn de onderstaande aanpassingen nodig:

• minder zout: 40% minder zout in bewerkte voedingsmiddelen, zodat consumenten maximaal 6 gram zout per dag binnenkrijgen.
    • minder verzadigd vet: vervangen van verzadigd vet door (enkel- en meervoudige) onverzadigde vetten in bewerkte voedingsmiddelen
    • minder suiker: bewerkte voedingsmiddelen bevatten minder suiker

"Ons streven is minder zout, vet en suiker in bewerkte producten vóór eind 2020."

Akkoord Verbetering Productsamenstelling

Begin 2014 heeft de minister van Volksgezondheid (VWS) het Akkoord Verbetering Productsamenstelling gesloten met de voedingsmiddelenindustrie. Via deze zelfregulering is de industrie zelf verantwoordelijk voor het gezonder maken van hun producten. Het doel van het Akkoord is voor eind 2020 de hoeveelheid zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet) in bewerkte voedingsmiddelen te verminderen. Iedereen die volgens de aanbevelingen van de Gezondheidsraad eet, voldoet dan automatisch aan de richtlijnen voor deze voedingsstoffen.

Kanttekeningen bij Akkoord

Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling is een stap in de goede richting. Toch plaatst de Hartstichting kanttekeningen bij het tempo en de ambitie van het Akkoord. Wij blijven hier alert op en ondernemen indien nodig actie. Als zelfregulering via het Akkoord Verbetering Productsamenstelling faalt en het tempo te laag is, dan zijn wettelijke maatregelen nodig.

Gelijke eisen in Europa

Bij het Akkoord gaat het om een nationale aanpak. Voedingsmiddelen van buitenlandse producenten met Nederland als afzetmarkt vallen niet onder de afspraken. Dit heeft een marktverstorend effect. Het is daarom nodig om op Europees niveau gelijke eisen te stellen aan de samenstelling van voedingsmiddelen.

Hartstichting steunt Europese aanpak

De Hartstichting steunt de minister van VWS in haar plannen om te komen tot één Europese aanpak. Het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie in de eerste helft van 2016 is een uitgelezen kans om hiervoor de basis te leggen. Het onderwerp staat uitgebreid op de agenda.

Wat leveren de maatregelen op?

De Hartstichting wil met deze maatregelen bereiken dat mensen:

• een gezonder voedingspatroon krijgen
    • minder kans hebben op overgewicht
    • minder kans hebben op chronische ziektes als hart- en vaatziekten op latere leeftijd

Samenwerking in de politieke lobby

Op het gebied van productsamenstelling werken we samen met de Consumentenbond, Nierstichting en Nederlandse Hypertensievereniging. We zijn ervan overtuigd dat we meer bereiken als we één krachtig front vormen en samen de lobby richting politiek en overheid voeren. Ook werken we samen met stichtingen in andere landen. Zo verdedigt het European Heart Network onze standpunten tijdens de overleggen van de Europese Unie.

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Hartstichting

Bel 070 315 55 55 (ma t/m vrij van 8.00 - 17.00)