Samen sterk voor gezonde harten

We zijn er voor je hart, ook in coronatijd. De maatregelen zijn versoepeld, maar veel patiënten zijn nog steeds angstig. De Infolijn is er voor hen. En onderzoekers werken aan een betere behandeling. Zolang het coronavirus onder ons is, blijft onderzoek hard nodig.

Wat we weten over het coronavirus

• Veel hartpatiënten krijgen ernstige klachten na besmetting.
  • Zelfs bij gezonde mensen kan het virus hartschade veroorzaken.

Dringend meer kennis nodig

We willen dat iedereen corona overleeft, met zo min mogelijk schade aan het hart. Daarom zijn we direct na de uitbraak van het coronavirus gestart met onderzoek.

Welk hartonderzoek naar corona is al gestart?

Samen met artsen, wetenschappers en ziekenhuizen in binnen- en buitenland doen we onderzoek. Deze 3 belangrijke onderzoeken zijn al gestart:

1. Gegevens verzamelen van coronapatiënten

Samen met ziekenhuizen hebben we een internationale registratie opgezet waarin we allemaal gegevens over coronapatiënten met hart- en vaatklachten verzamelen. Hierdoor kunnen we het verloop van de ziekte volgen. Door deze gegevens te analyseren, krijgen artsen snel duidelijkheid over de beste behandeling.

2. Minder IC-opnames door bloeddrukverlager

Onderzoekers bestuderen of de bloeddrukverlager valsartan ervoor zorgt dat minder coronapatiënten op de IC terechtkomen. Het vermoeden is dat er door dit medicijn minder vocht in de longen komt. Dit kan het hart ontlasten. De onderzoekers bestuderen dit bij ruim 600 patiënten in Nederlandse ziekenhuizen.

3. Betere behandeling hartpatiënten met corona door huisartsen

Samen met huisartsen zijn we een onderzoek gestart. We onderzoeken hoe huisartsen snel de juiste diagnose kunnen stellen. Bijvoorbeeld hoe benauwdheid bij corona beter te onderscheiden is van hartklachten. Ook is veel meer kennis nodig over de gevolgen van corona op lange termijn. Hoe voorkomen we dat hartpatiënten die net besmet zijn met corona, ernstig ziek worden of overlijden?

Prof. dr. Folkert Asselbergs - cardioloog UMCU

“Zolang het coronavirus onder ons is, blijft onderzoek hard nodig. We moeten beter weten wat corona met ons hart en de bloedvaten doet. Patiënten en familieleden hebben nog steeds veel vragen die we niet goed kunnen beantwoorden. We willen hen en toekomstige patiënten beter kunnen helpen.”

> Meer lezen over hartonderzoek naar corona

We zijn er voor je hart

Het is heel normaal dat je in deze onzekere tijden zorgen maakt over je hart of meer wil weten over je risico. Goed om te weten dat je dan altijd terecht kunt bij de voorlichters van de Infolijn:

• Chatten: 8.30-16.30 uur
  • Bellen: 0900 3000 300 (9.00 -13.00 uur)

Op de hoogte blijven? Volg ons op social media of meld je aan voor de nieuwsbrief.

Dayenne

"Fijn dat ik zoveel steun krijg in deze coronatijd"

Lees mijn verhaal

Wat kun je zelf doen?

Hoe houd je je hart gezond nu je bijna de hele dag thuis bent? Maar ook: hoe bouw je extra weerstand op? Ga aan de slag met onze tips en help elkaar door deze periode heen.

Gezond eten

Lees de tips om gezond te eten: minder zout, suiker en vet.

Gezond eten

Meer bewegen

Lees hoe je ook binnen genoeg kunt bewegen.

Naar de oefeningen

Stop met roken

Lees de tips om te stoppen en start vandaag!

Naar de tips

> Veel thuis? Blijf gezond met deze 7 tips

Nieuws over corona en het hart

Hartsverhalen in tijden van corona

Hartsverhalen in tijden van corona: Hoe beleven hartpatiënten deze periode?

Coronavirus: vragen en antwoorden

Coronavirus kan hartschade veroorzaken: onderzoek direct van start