Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Levens redden bij een hartstilstand

De Hartstichting zet zich ervoor in om jong en oud te leren reanimeren. Ook willen we dat zoveel mogelijk mensen zich aanmelden bij een oproepsysteem. Zo redden we vele extra levens bij een hartstilstand.

Jouw hulp is nodig

Elke dag overlijden 35 mensen aan een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Vaak in en rond het huis. Hun kans om te overleven is sterk verhoogd als er binnen 6 minuten mensen ter plekke zijn die starten met reanimeren en een AED gebruiken. Jouw hulp is erg belangrijk om levens te kunnen redden!

We stimuleren daarom dat:

• jongeren leren reanimeren op school
    • zoveel mogelijk mensen een reanimatiecursus volgen en deze jaarlijks herhalen
    • elke buurt voldoende burgerhulpverleners heeft: vrijwilligers die oproepbaar zijn bij een hartstilstand

Reanimatiecursussen door heel het land

Samen met een netwerk van vrijwilligers, onze Reanimatiepartners, bieden we in het hele land reanimatiecursussen aan. Hierdoor houden we de kosten laag. Erkende instructeurs van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) begeleiden de cursussen. Reanimeren en het bedienen van een AED is eenvoudig te leren. In een cursus van 4 uur leer je alle vaardigheden om een leven te redden bij een hartstilstand.

Marieke: “Ik hoop niet dat het nodig is, maar ik ben blij dát ik kan reanimeren en zo misschien wel iemands leven kan redden.”

> Meer over reanimatiecursussen

Jongeren leren reanimeren op school

De Hartstichting wil dat leerlingen vanaf 14 jaar reanimatieles op school krijgen. Wij bieden middelbare scholen een totaal lespakket aan en een serious game voor het geven van reanimatielessen. Zo hopen we op veel nieuwe burgerhulpverleners in de toekomst.

> Meer over reanimatieles op school

Aanmelden als burgerhulpverlener

Om meer levens te redden hebben we burgerhulpverleners nodig. Dit zijn vrijwilligers die zijn aangesloten bij een oproepsysteem reanimatie. Zij krijgen bij een hartstilstand in hun buurt een oproep om te reanimeren of om een AED te halen. Zo bieden zij hulp in de eerste levensbelangrijke 6 minuten na een hartstilstand. Om het systeem goed te laten werken zijn in heel Nederland nog burgerhulpverleners nodig.

> Meer over een burgerhulpverlener

Hulp van omstanders is hard nodig, want de ambulance doet er vaak langer dan 6 minuten over om het slachtoffer te bereiken. En juist die allereerste 6 minuten zijn van levensbelang. Bekijk de film van Marjan die als burgerhulpverlener het leven redde van haar buurman Coen.

Aanmelden AED

Veel AED’s in Nederland zijn nog niet geregistreerd bij een oproepsysteem. Dat is jammer, want zo duurt het soms langer dan nodig om een AED op te halen en naar het slachtoffer te brengen. Elke AED kan een leven redden bij een hartstilstand.

> Meer over aanmelden AED

Wijnand

"In ons dorp hebben we 13 AED's en staan veel vrijwilligers paraat bij een hartstilstand."

Lees mijn verhaal

6-Minutenzone

De droom van de Hartstichting is dat in heel Nederland binnen 6 minuten hulp geboden wordt bij een hartstilstand. Door het inrichten van zogenaamde 6-minutenzones zijn er veel extra levens te redden.

In een 6-Minutenzone:

• werkt de 112 meldkamer met een oproepsysteem voor reanimatie
    • zijn voldoende burgerhulpverleners aangemeld bij het oproepsysteem
    • zijn voldoende AED's beschikbaar via het reanimatie oproepsysteem van de 112 meldkamer

> Meer over de 6-minutenzone

Blijf op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws over de Hartstichting, hart- en vaatziekten en tips voor gezond leven.

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Hartstichting

Bel 070 315 55 55 (ma t/m vrij van 8.00 - 17.00)