Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Rookvrije toekomst voor de jeugd

De Hartstichting zet zich in voor een rookvrije toekomst van kinderen. Roken verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Het is daarom belangrijk dat kinderen opgroeien in een rookvrije omgeving en niet beginnen met roken.

Rookvrij opgroeien

Samen met diverse partners stimuleren we maatregelen die kinderen rookvrij laten opgroeien, zoals:

• rookvrij maken van de omgeving waarin kinderen opgroeien
    • rokers motiveren om te stoppen
    • rokers vragen niet te roken in het bijzijn van kinderen
    • de overheid oproepen om maatregelen te nemen om roken minder normaal en aantrekkelijk te maken voor de jeugd

Hoe minder mensen roken, hoe gemakkelijker het voor kinderen is om rookvrij op te groeien.

Gevaren meeroken

Meeroken is schadelijk. Dit geldt voor zowel het inademen van tabaksrook binnenshuis als rook in de buitenlucht. Alles telt mee, er is geen veilig niveau van blootstelling aan tabaksrook. Meerokende kinderen hebben grotere kans om verslaafd te raken aan nicotine. Ze hebben ook een hoger risico op allerlei aandoeningen. Moeders die roken tijdens de zwangerschap hebben een grotere kans op complicaties tijdens de zwangerschap en het risico op wiegendood is vergroot.

Zien roken doet roken

Kinderen zien dagelijks volwassenen roken en beschouwen dit vaak als normaal gedrag. Ze denken bovendien dat ze volwassener overkomen als ze roken. Dit volwassen imago is een reden om te gaan roken. Ouders zijn het voorbeeld voor hun kinderen. Het is bekend dat kinderen van rokende ouders eerder gaan roken dan kinderen van niet-rokende ouders. Als volwassenen stoppen met roken, komt dit dus ten goede aan de gezondheid van hun kinderen.

Rookvrije generatie

De Hartstichting is een van de oprichters van de Rookvrije Generatie. Deze beweging wil dat kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en ze niet verleid worden om te gaan roken.

Nog steeds raken iedere week honderden kinderen in Nederland verslaafd aan roken. Het is daarom belangrijk dat kinderen een goed voorbeeld krijgen en dat hun omgeving waarin ze spelen of sporten rookvrij is.

> Meer over een Rookvrije Generatie

De feiten

• In Nederland zijn er 3,6 miljoen rokers

• Iedere week raken wekelijks honderden kinderen verslaafd aan roken

• Elk jaar overlijden meer dan 20.000 mensen aan de gevolgen van roken

Rookvrij sporten

Drie kwart van de jeugd is lid van een sportvereniging, een plek waar nog altijd veel gerookt wordt. Voor kinderen is het moeilijk om roken te weerstaan als zij anderen zien roken. De Hartstichting steunt sportclubs om hun vereniging rookvrij te maken.

Stoppen met roken

Volwassenen zijn een voorbeeld voor kinderen. Zien roken doet roken. Wil je stoppen met roken?

> Ga naar de tips om te stoppen

Gui

“Als jonge hartpatiënt wil ik jongeren waarschuwen: begin nooit met roken!”

Lees mijn verhaal

Alliantie Nederland Rookvrij!

De Hartstichting werkt samen met verschillende partijen aan de Rookvrije Generatie en steunt diverse initiatieven.

De Alliantie Nederland Rookvrij! is een samenwerkingsverband van publieke en private organisaties. Samen strijden zij voor een samenleving waarin niemand meer hoeft te (over)lijden aan de gevolgen van roken. De Hartstichting is mede-oprichter van deze alliantie.

> Meer over de alliantie

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Infolijn

Bel 0900 3000 300 (maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13.00 uur)

Lees meer over de Rookvrije generatie

Tabaksfabrikanten op zwarte lijst van UN Global Compact

Tabak in een duurzaamheidsindex? Bespottelijk!

Zorgen om gezondheid kind hoofdreden om te stoppen met roken