Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Een gezonde school met het Vignet Gezonde School keurmerk

Werken aan de gezondheid op school loont. Het draagt bij aan betere schoolprestaties, minder schooluitval en een gezondere leefstijl. De Hartstichting moedigt activiteiten aan, waarbij kinderen tijdens de lessen op school en thuis kennismaken met een gezonde leefstijl.

Keurmerk voor scholen

Het Vignet Gezonde School is een keurmerk dat scholen kunnen aanvragen. Hiervoor komen scholen in aanmerking die zich altijd inzetten voor de gezondheid van leerlingen en leerkrachten. De school mag zich 3 jaar Gezonde School noemen en het logo gebruiken.

Onze activiteiten zijn:

• verbinding zoeken met partners die zich inzetten voor een gezond schoolbeleid
    • meer bekendheid geven aan het Vignet Gezonde School
    • ondersteunen lespakket Lekker Fit!

Thema's

Er zijn diverse thema's waar een school mee aan de slag kan om het Vignet Gezonde School te halen. De school moet minimaal voldoen aan de voorwaarden van één thema. De thema’s zijn:

• voeding
    • sport en bewegen
    • roken en alcohol
    • hygiëne, huid, gebit en gehoor
    • sociaal–emotionele ontwikkeling
    • relaties en seksualiteit
    • fysieke veiligheid
    • milieu

De Hartstichting ondersteunt samen met het Voedingscentrum het thema voeding. Gezonde voeding is een belangrijk onderdeel van het lespakket Lekker Fit! voor basisscholen. Scholen kunnen dit pakket gebruiken om het deelcertificaat Voeding te halen.

Ervaringen van Gezonde Scholen

Het RIVM verzamelde ervaringen van scholen die al met de Gezonde School-aanpak werken. Kinderen:

• leren nieuwe fruit- en groentesoorten eten
    • delen gezonde traktaties uit: de zakjes chips zijn de school uit
    • drinken op school water in plaats van suikerhoudende drankjes
    • bewegen meer tijdens en na schooltijd
    • wassen hun handen voor het eten en na het plassen

Voor de school heeft het ook positief effecten:

• het gebouw is netter en hygiënischer
    • de aandacht voor gezondheid is goed voor het imago van de school
    • de gezonde aanpak loopt nu als een rode draad door de school

Lespakket Lekker Fit!

We ondersteunen het lespakket Lekker Fit! voor basisscholen. Tijdens de Lekker Fit-lessen leren leerlingen uit groep 1 tot en met 8 al spelend over een gezonde leefstijl. Ze leren alles over voeding, bewegen en het maken van gezonde keuzes. Als kinderen op jonge leeftijd kennismaken met een gezonde leefstijl, is de kans groot dat ze dit later volhouden. Het motto van het lespakket is dan ook: bewegen is leuk, en fit zijn is fijn. Niet alleen nu, maar ook voor later.

De leerlingen krijgen de Lekker Fit!-lessen op school, maar zullen alles wat ze op school leren ook thuis doen. De kinderen maken samen met de ouders thuisopdrachten. Zo worden ook de ouders zich bewust van de voeding die het kind thuis krijgt en het beweeggedrag van hun kinderen in de vrije tijd.

Het Nationaal Schoolontbijt

Elk jaar vindt begin november Het Nationaal Schoolontbijt plaats. De Hartstichting steunt het idee. In 2016 deden in totaal zo'n 520.000 kinderen op 2.720 basisscholen mee aan dit ontbijt. Het Nationaal Schoolontbijt is naast een leuk ontbijtfeest ook leerzaam. Met speciaal lesmateriaal ontdekken de kinderen dat ontbijten heel gezellig is en ook nog eens energie geeft. Ze leren dat het ontbijt belangrijke voedingsstoffen levert en helpt om een gezond gewicht te houden.

Uit onderzoek naar het ontbijt blijkt dat kinderen graag ontbijten en meebeslissen over hun ontbijt.

Hartenrace: sponsorloop op school

Wil je op jouw school een sportieve activiteit organiseren en geld ophalen voor de Hartstichting? Bestel dan een Hartenracepakket en organiseer een sponsorloop, fietstocht of een andere sportieve activiteit op school.

> Meer over het Hartenracepakket

Oudertheater 'Voor je het weet zijn ze groot'

We zijn 1 van de oprichters van de interactieve ouderbijeenkomst 'Voor je het weet zijn ze groOt'. De bijeenkomst is voor ouders van kinderen van 2 tot en met 12 jaar. Het draait om opvoeding, gezond eten en bewegen. Tijdens de voorstelling worden de ouders actief betrokken. Meestal organiseert de school de bijeenkomst in samenwerking met de GGD, Sportservice of de gemeente.

Voorlichtingsbijeenkomsten

Als basisschool kun je ook een voorlichtingsbijeenkomst boeken. In deze interactieve bijeenkomsten leren de ouders gezonde keuzes te maken voor hun kinderen.

> Meer over voorlichtingsbijeenkomsten

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Hartstichting

Bel 070 315 55 55 (ma t/m vrij van 8.00 - 17.00 uur)