Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Hartgezonde toekomst voor de jeugd

Kinderen die gezond eten, veel bewegen en niet roken, hebben later minder kans op hart- en vaatziekten. Een gezonde leefstijl is bij jongeren in Nederland nog niet vanzelfsprekend. 1 op de 6 jongeren tussen de 10 en 19 jaar rookt en iedere week raken honderden kinderen in Nederland verslaafd aan roken.

Voordelen gezonde leefstijl

Kinderen van 4-11 jaar besteden na schooltijd ruim 2 uur per dag aan zittende en liggende activiteiten en 1 op de 7 kinderen tussen de 4 en 12 jaar heeft overgewicht. Kinderen die gezond eten en genoeg bewegen hebben hier veel profijt van:

• ze hebben minder kans op overgewicht
    • ze zijn minder vaak ziek
    • ze kunnen zich beter concentreren op school
    • ze hebben meer energie
    • ze zijn meer ontspannen en zitten lekkerder in hun vel

Niet starten met roken heeft ook veel voordelen:

• betere conditie
    • betere smaak
    • mooiere huid en tanden
    • frissere adem
    • minder kans op hart- vaatziekten

Hartgezonde scholen

De Hartstichting stimuleert een gezonde leefstijl voor basisschoolkinderen. Wij ondersteunen activiteiten en middelen, waaronder:

• Vignet Gezonde School
    • lespakket Lekker Fit!
    • tv-programma Totally Fit Kidz
    • interactief oudertheater ‘Voor je het weet zijn ze groOt’

> Meer over activiteiten op basisscholen

Stop kindermarketing ongezonde voedingsmiddelen

De Hartstichting is partner van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie wil kinderen beschermen tegen marketing van voedingsmiddelen, die geen positief effect hebben op de gezondheid. Wij gaan daarom de strijd aan tegen marketing van ongezonde voedingsmiddelen die gericht is op kinderen.

> Meer over kindermarketing

Niet starten met roken

Iedere week raken honderden kinderen in Nederland verslaafd aan roken. Ieder kind dat verslaafd raakt aan roken is er 1 teveel. De Hartstichting zet zich in voor de Rookvrije Generatie. Samen met andere partijen werken we aan een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken.

Kinderen mogen niet meer in de verleiding komen om te gaan roken. Dat lukt alleen als we samen het goede voorbeeld geven en de omgevingen waar kinderen komen rookvrij maken. Denk aan schoolpleinen, speeltuinen, maar ook sportclubs.

> Meer over rookvrije toekomst voor de jeugd

Verbeteren productsamenstelling voeding

De Hartstichting zet zich in voor het verbeteren van de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen. Dit is hard nodig, want veel producten bevatten onnodig veel zout, verzadigd vet en suiker.

> Meer over productsamenstelling

Speel je Fit

De Hartstichting en KNVB hebben samen het bewegingsprogramma Speel je Fit ontwikkeld. Dit is gericht op (basis)schoolkinderen. Samen met 9 ambassadeurs willen we kinderen écht in beweging krijgen.

Op het Speel je Fit YouTube kanaal staat van elke ambassadeur 1 oefening met de Speel je Fit-bal. Kinderen kunnen deze oefeningen nadoen. De ambassadeurs zijn bekende (straat)voetballers, OranjeLeeuwinnen, YouTube-helden, presentatoren en zangers. De oefeningen van de ambassadeurs staan ook in een Speel je Fit-boekje.

Blijf op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws over de Hartstichting, hart- en vaatziekten en tips voor gezond leven.

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Hartstichting

Bel 070 315 55 55 (ma t/m vrij van 8.00 - 17.00 uur)