Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Roken verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Door te roken leef je gemiddeld 10 jaar korter dan een niet-roker. De Hartstichting zet zich samen met andere partijen in om kinderen rookvrij te laten opgroeien en roken te ontmoedigen.

Alliantie Nederland Rookvrij!

In de Alliantie Nederland Rookvrij! werken partijen samen aan een rookvrij Nederland. De Hartstichting is mede-oprichter van deze alliantie. Samen nemen we het initiatief om:

• de omgeving waarin kinderen opgroeien rookvrij te maken
    • rokers te motiveren om te stoppen
    • de overheid aan te zetten tot maatregelen om roken minder normaal en aantrekkelijk te maken

> Meer over de Alliantie

Rookvrije Generatie

De Hartstichting is een van de oprichters van de Rookvrije Generatie. Deze beweging wil zorgen dat kinderen beschermd zijn tegen tabaksrook en niet worden verleid om te gaan roken. We stimuleren daarom:

• dat kinderen een goed voorbeeld krijgen
    • dat de omgeving waarin kinderen spelen of sporten rookvrij is.

Gevaren meeroken

Meeroken is schadelijk. Dit geldt voor zowel het inademen van tabaksrook binnenshuis als rook in de buitenlucht. Alles telt mee, er is geen veilig niveau van blootstelling aan tabaksrook. Meerokende kinderen hebben grotere kans om verslaafd te raken aan nicotine. Ze hebben ook een hoger risico op allerlei aandoeningen. Moeders die roken tijdens de zwangerschap hebben een grotere kans op complicaties tijdens de zwangerschap. Ook is het risico op wiegendood vergroot als tijdens en na de zwangerschap wordt gerookt.

Zien roken doet roken

Kinderen zien nog vaak volwassenen die roken. Daarom lijkt het normaal gedrag. Zien roken, doet roken. Kinderen overzien de gevolgen van roken niet. Ze vinden het stoer en beseffen niet dat stoppen met roken echt moeilijk is. In een rookvrije omgeving komen kinderen niet in de verleiding om te gaan roken. Ook wordt meeroken voorkomen. We beschermen kinderen door te zorgen dat ze rookvrij opgroeien.

> Meer over een Rookvrije Generatie

Feiten over roken

• Iedere week raken honderden kinderen verslaafd aan roken.​​ Kinderen zijn extra gevoelig voor verslaving: hoe jonger je begint met roken, hoe lastiger het is om te stoppen
    • 23% van de volwassen Nederlanders rookt
    • Er sterven per jaar 20.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken en enkele duizenden door meeroken.

Rookvrije sport

Veel kinderen sporten op een club waar buiten nog wordt gerookt. Wil jij dat jouw sportclub ook rookvrij wordt? Kom in actie. Gebruik ons gratis stappenplan en stuur een e-mail naar het bestuur van de club. Is je sportclub al bezig om het buitenterrein rookvrij te maken? Gebruik dan de gratis rookvrij-borden. Voor de eerste 100 clubs die geheel rookvrij zijn is er een leuk fanpakket.

> Meer over rookvrij sporten

Stoppen met roken

Na stoppen met roken neemt het risico op ziektes als hart- en vaatziekten snel af. 80% van alle rokers in Nederland wil graag stoppen met roken. Stoptober creëert jaarlijks een moment ìn oktober om met iedereen die wil te stoppen met roken. De Hartstichting steunt Stoptober. Rook jij nog? Doe mee met Stoptober. Met de positieve aanpak en de handige app gaat het je lukken!

> Meer over Stoptober

In het nieuws

Nieuw online platform voor rookvrije plekken in de buurt

Meer dan 50.000 mensen doen mee aan Stoptober