Bloedsomloop

Het hart pompt 4 tot 5 liter bloed per minuut rond. Per dag is dit gemiddeld 7.000 liter. Het bloed stroomt door verschillende soorten bloedvaten.

Er zijn 3 soorten bloedvaten:

• slagaders (arteriën)
  • haarvaten
  • aders (venen)

Slagaders

Slagaders vervoeren zuurstof en voedingsstoffen van het hart naar de rest van het lichaam. De enige uitzondering zijn longslagaders. Deze bevatten maar weinig zuurstof en juist veel koolzuurgas. Slagaders staan bij elke hartslag behoorlijk onder druk. Hun dikke, elastische wand vangt de druk op.

Aorta

De aorta of grote lichaamsslagader is het grootste bloedvat van het lichaam. Deze slagader vertakt zich tot steeds kleinere bloedvaten en uiteindelijk tot haarvaten. De aorta bestaat uit 3 delen:

• de stijgende aorta, deze heeft aftakkingen naar het hart die kransslagaders heten
  • de aortaboog, deze heeft aftakkingen naar hoofd en armen
  • de dalende aorta, deze gaat naar de buik en heeft aftakkingen naar de inwendige organen en de benen

Het hart krijgt zuurstof en voedingsstoffen via de kransslagaders. Deze slagaders liggen als een krans rond het hart.

Haarvaten

De haarvaten zijn de kleine bloedvaatjes die rondom de organen liggen. Ze geven zuurstof en voedingsstoffen aan de organen en nemen afvalstoffen op en voeren die af.

Aders

Aders vervoeren het bloed naar het hart toe. Dit bloed bevat vooral koolzuurgas en afvalstoffen en weinig zuurstof. De longaders zijn een uitzondering. Zij vervoeren zuurstofrijk bloed naar het hart toe.

Aders staan minder onder druk dan slagaders en hebben daarom een dunnere wand. In de aders zitten kleppen om het bloed de juiste kant op te laten stromen.

Bloedsomloop

De bloedsomloop zorgt ervoor dat het bloed efficiënt door het lichaam gaat. De bloedsomloop ziet eruit als het cijfer 8 en bestaat uit 2 delen:

• kleine bloedsomloop: van het hart naar de longen en terug
  • grote bloedsomloop: vanuit het hart naar alle delen van het lichaam en terug

Kleine bloedsomloop

In de kleine bloedsomloop komt zuurstofarm bloed binnen in de rechterboezem van het hart. Het hart pompt het bloed via de rechterkamer en de longslagader naar de longen. In de longen geeft het bloed koolzuur af en neemt het zuurstof op. Dit zuurstofrijke bloed stroomt door de longaderen terug naar het hart. Dan begint de grote bloedsomloop.

Grote bloedsomloop

De linkerkamer van het hart pompt het bloed via de aorta het lichaam in. De aorta vertakt zich tot steeds kleinere vaten en uiteindelijk tot haarvaten. De organen gebruiken voedingsstoffen en zuurstof uit de haarvaten en geven afvalstoffen af aan de haarvaten. Het zuurstofarme bloed stroomt vervolgens naar de aders, die het naar het hart vervoeren. Dan begint de kleine bloedsomloop.

Vragen over hart of vaten?

Mail de Infolijn Hart & Vaten

stuur een e-mail

Bel de Infolijn Hart & Vaten 0900 3000 300

maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13:00 uur.