Bij een herseninfarct is behandelen in de eerste uren na het infarct cruciaal. Dit kan heel blijvende schade voorkomen of verminderen. Een hersenbloeding, waarbij er een bloedvat in de hersenen knapt, is een ernstige vorm van een beroerte. Helaas zijn de mogelijkheden om te behandelen beperkter dan voor een herseninfarct.

Snel behandelen kan het verschil maken tussen leven en dood. Daarom is het herkennen van de signalen en direct 112 bellen noodzakelijk.

Herken de signalen

Behandelen herseninfarct in de eerste uren

Behandelen van een herseninfarct moet zo snel mogelijk starten. Hoe sneller de verstopping in een hersenvat opgelost is, hoe groter de kans op een goed herstel.

Snel stolseloplossende medicijnen toedienen

Trombolyse is behandeling voor een beperkte groep patiënten met een herseninfarct. De behandeling bestaat uit een infuus met stolseloplossende medicijnen (alteplase). Trombolyse moet binnen 4,5 uur starten na het ontstaan van de eerste uitvalsverschijnselen.

Meer over trombolyse

Snel stolsel verwijderen

Er is een nieuwe behandeling bij een herseninfarct, die in Nederland op beperkte schaal wordt toegepast. Hierbij wordt het stolsel in het bloedvat van binnenuit verwijderd of opgelost. Deze moet binnen 6 uur plaatsvinden na de eerste verschijnselen.

Meer over stolsel verwijderen

Nieuw herseninfarct voorkomen

Na een herseninfarct is de kans op een nieuw infarct hoog, met name in de eerste dagen.

Medicijnen

Om een dit te voorkomen schrijft de arts medicijnen voor:

• cholesterolverlagers
  • bloeddrukverlagers
  • antistollingsmiddelen of plaatjesremmers

Meer over medicijnen

Gezond leven

Ook een gezonde leefstijl vermindert de kans op een nieuw infarct: stoppen met roken, gezond eten en regelmatig bewegen.

Meer over gezond leven

Operatie halslagader

Als een herseninfarct veroorzaakt is door ernstige vernauwingen in de halsslagader, adviseert de neuroloog soms een operatieve ingreep om de vernauwingen op te heffen of te verminderen.

Meer over operatie halsslagader

Behandeling hersenbloeding

Bij een hersenbloeding is soms een operatie mogelijk om de kans op herhaling te verkleinen:

• coilen of clippen bij een verwijd bloedvat
  • operatief verwijderen, coilen of bestraling bij een misvormd bloedvat

Meer over behandeling hersenbloeding

Revalidatie

Het herstel van alle functies kost veel tijd. Hiervoor zijn er revalidatieprogramma's. De eerste 5 tot 10 dagen vindt dit plaats op de stroke unit, een speciale afdeling voor mensen met een beroerte. Hier onderzoeken de fysiotherapeut, ergotherapeut en logopedist de beperkingen. Het grootste gedeelte van de patiënten gaat na opname op de stroke unit naar huis.

Dan start de werkelijke revalidatie. Veel gevolgen zijn pas merkbaar bij het oppakken van het dagelijks leven.

Meer over revalidatie

Onderzoek Hartstichting

Mensen met een beroerte moeten zo snel mogelijk de beste behandeling krijgen om hersenschade te voorkomen. De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek om hier oplossingen voor te zoeken.

Meer over onderzoek naar beroerte

Geef voor onderzoek

Onderzoekers zijn op zoek naar oplossingen om hartritmestoornissen eerder te herkennen en beter te behandelen.

Jos

Mijn vrouw Nel kreeg haar arm niet meer omhoog en praatte vreemd.

Deel via: