Afgelopen week werd bekend dat er ruim 20.000 mensen een niet-reanimerenpenning dragen. Het zijn vooral 70-plussers met een relatief tanende gezondheid die de penning dragen.

De Hartstichting vindt het belangrijk dat mensen zich tijdig en goed laten informeren door de arts over het dragen van een niet-reanimerenpenning. Het is belangrijk dat mensen de keuze maken aan de hand van de juiste informatie.

Zo blijkt uit bijvoorbeeld onderzoek in eigen land (2014) dat minimaal 80% van de slachtoffers na een reanimatie goed functioneert. Men geeft zichzelf gemiddeld het rapportcijfer 7. Het is een misverstand dat mensen na een hartstilstand verder moeten  leven als een kasplantje. Dit is een zeldzame complicatie.

We vinden het belangrijk dat elke bij reanimatie betrokken organisatie realistische informatie geeft over reanimatie, in het bijzonder ook aan de hand van vele onderzoeksresultaten in eigen land.

Enkele cijfers uit onderzoek in eigen land op een rij:

• In Nederland zijn er circa 7000-8000 reanimaties per jaar buiten het ziekenhuis.
  • In 70-75% van de gevallen wordt er door omstanders gereanimeerd.
  • Omstanderreanimatie zorgt voor een verdubbeling van de overlevingskans.
  • In gebieden die van het onderzoek werd in 40-50% van de gevallen wordt een AED aangesloten.
  • De gemiddelde leeftijd van het slachtoffer is 66 jaar.

Uit een ARREST-onderzoek van 2 decennia geleden (1995-1997) bleek dat de overleving 9% was.

Deel via: