Reanimatiecursussen voor iedereen

Wist jij dat de meeste reanimaties worden gestart door omstanders, voordat de ambulance er is? Dat is noodzakelijk, want hoe eerder de reanimatie start, hoe groter de kans op overleven. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen kunnen reanimeren. Niet iedereen kan of wil leren reanimeren. Dat kan komen door de kosten van een reanimatiecursus. Deze kunnen oplopen tot wel € 100.

De oproep

Op 18 juni doet de Hartstichting een oproep aan de Tweede Kamer. We willen dat zorgverzekeringen verplicht reanimatiecursussen vergoeden vanuit het basispakket. Daarom vragen we de minister van Volksgezondheid om in gesprek te gaan met zorgverzekeraars. De kans dat dit lukt, is groter als veel Nederlanders de oproep steunen. Teken jij ook?

3 redenen om te tekenen

• Een illustratie van een groep mensen

Reanimatiecursussen worden toegankelijker

Meer mensen kunnen reanimatiecursussen volgen, als deze worden vergoed door zorgverzekeraars.
  • Een illustratie van iemand die een reanimatiecursus heeft gedaan

Meer mensen kunnen in actie komen

Met meer getrainde mensen, is de kans groter dat de reanimatie start voordat de ambulance er is.
  • Een illustratie van een reanimatie

Meer levens kunnen gered worden

Door op tijd te beginnen met reanimeren, kunnen meer mensen een hartstilstand overleven.