Spring direct naar Zoeken, Site-navigatie, Inhoudsopgave

Veelgestelde vragen over cholesterol

Heeft u andere vragen? Stel ze dan aan de Infolijn Hart en Vaten via dit formulier.

Wilt u liever telefonisch contact met een voorlichter? Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Het telefoonnummer is 0900 - 3000 300 (lokaal tarief). 

Wat is het effect van plantensterolen op het cholesterolgehalte?

Het is wetenschappelijk aangetoond dat plantensterolen het LDL-cholesterolgehalte verlagen. Als u 1,5 tot 2,4 gram plantensterolen per dag binnenkrijgt, kan dit uw cholesterolgehalte verlagen met 7 tot 10% in 2 tot 3 weken.

Op de verpakking ziet u staan hoeveel u van een product met plantensterolen moet eten om aan die 2,5 gram te komen. 

Lange termijn onderzoek naar het effect op hart- en vaatziekten ontbreekt, maar naar verwachting kan een dergelijke verlaging van het LDL-cholesterol de kans op hart- en vaatziekten met 20-25% verlagen.

Lees meer over cholesterol

Ik heb erfelijk verhoogd cholesterol. Wanneer moet ik mijn kinderen laten testen?

Als de ouders belast zijn met erfelijk verhoogd cholesterol, is het advies om een kind ongeveer op zesjarige leeftijd te laten onderzoeken. Op jongere leeftijd is niet nodig, want is er geen behandeling voor kinderen onder de 6 jaar.

Wij adviseren u contact op te nemen met uw huisarts voor advies. Als de cholesterolwaarden te hoog zijn, kan de huisarts uw kind doorverwijzen voor DNA-onderzoek naar de afdeling Klinische Genetica van een academisch ziekenhuis .

Lees meer over erfelijkheid

Van welke voedingsmiddelen is wetenschappelijk aangetoond dat ze het cholesterolgehalte verlagen?

Van veel producten zijn de effecten op de lange termijn niet bekend of niet goed onderzocht. Er is vaak weinig bekend over de werking en de veiligheid. Dit geldt onder andere voor knoflookpillen, lecithine en antioxidanten.

Wel uitgebreid onderzocht zijn:

  • producten met plantensterolen of -stanolen
  • producten met omega-3-vetzuren (uit vis of planten)

Lees meer over plantensterolen of omega-3-vetzuren

Wat is de invloed van koffie op het cholesterolgehalte?

Sommige koffiesoorten verhogen het cholesterolgehalte in lichte mate. Dit zijn:

  • Turkse of Griekse koffie
  • cafetière koffie
  • gekookte koffie
  • gekookte koffie van cafeïnevrije koffiebonen

Het effect van espresso op het cholesterolgehalte in het bloed is minder dan de bovenstaande soorten. Van vloeibare espresso in een cupje is niet bekend wat de invloed is op het cholesterolgehalte. Vermoedelijk is dit te vergelijken met gewone espresso.

Het cholesterolgehalte in het bloed wordt niet beïnvloed door:

  • gefilterde koffie
  • gefilterde koffie van cafeïnevrije koffiebonen
  • oploskoffie
  • koffiepads

Lees meer over voeding of cholesterol

Voor wie zijn producten met plantensterolen bedoeld?

Producten met plantensterolen zijn uitsluitend bedoeld voor mensen die hun cholesterolgehalte willen verlagen. Wanneer het cholesterolgehalte normaal is (lager dan 5 mmol/l), is het niet nodig om producten met plantensterolen te gebruiken.

Bij langdurig gebruik van producten met plantensterolen daalt de concentratie van bètacaroteen in het bloed. Bèta-caroteen komt van nature voor in groente en fruit en wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Vitamine A is onder andere nodig voor de groei.

Zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen jonger dan vijf jaar hebben daarom een verhoogde behoefte aan vitamine A en deze groep wordt afgeraden om producten met plantensterolen te gebruiken. Bovendien heeft deze groep normaal gesproken geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Lees meer over cholesterol

Verhogen eieren het cholesterolgehalte?

Vroeger kregen mensen met een te hoog cholesterolgehalte het advies om niet te veel eieren te eten. Eidooiers bevatten namelijk relatief veel cholesterol en dat zou direct invloed hebben op het cholesterolgehalte in het bloed.

Tegenwoordig weten we dat cholesterol in de voeding niet zo'n grote invloed op het cholesterolgehalte heeft als men vroeger dacht. Verzadigde vetten hebben meer invloed op het cholesterolgehalte dan vodingscholesterol. 

Af en toe een gekookt eitje bij het ontbijt is dus geen probleem. Als u dit combineert met een ontbijt met relatief weinig verzadigd vet, past dit prima in een dieet bij een verhoogd cholesterolgehalte

Lees meer over cholesterol

Verlagen visoliecapsules het cholesterolgehalte?
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat visoliecapsules het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Wel toont onderzoek aan dat hartpatiënten minder vaak plotseling overlijden als ze vis eten of visoliecapsules gebruiken. 

De Hartstichting is terughoudend in haar advies over producten die verrijkt zijn met visvetzuren. Deze hebben niet hetzelfde effect als verse (vette) vis.

Het gunstige effect van vis op onze gezondheid komt niet alleen door de visvetzuren. Waarschijnlijk spelen ook andere stoffen in verse vis een rol. Verse vis heeft daarom de voorkeur. De Hartstichting adviseert iedereen om minimaal 2 keer per week vis te eten, waarvan 1 keer vette vis. Houdt u niet van vis en bent u hartpatiënt? Overleg dan met uw arts over alternatieven.

Lees meer over omega-vetzuren