60 jaar Hartstichting

In 1964 werd de Hartstichting opgericht om hart- en vaatziekten tegen te gaan. De afgelopen 60 jaar hebben we veel bereikt. Zo overleven veel meer mensen een hart- of vaatziekte. Ontdek hier alle hoogtepunten uit de geschiedenis van de Hartstichting.
Oprichting Hartstichting
Hartbewaking in ziekenhuizen
Ziekenhuizen richten hartbewakingsafdelingen in. Hier kunnen ze het hartritme van hartinfarctpatiënten in de gaten houden.
CT-scan stelt soort beroerte vast
Het lukt om met een CT-scan vast te stellen of iemand een hersenbloeding heeft of een herseninfarct. Dit is nodig om de juiste behandeling te bepalen.
Eerste dotterbehandeling
Een cardioloog opent voor het eerst een vernauwd bloedvat met een katheter en een ballonnetje. Later passen cardiologen deze techniek veel toe bij een hartinfarct.
Hartmonitoren en defibrillatoren in ambulances
Ambulancemedewerkers kunnen het hartritme van patiënten in de gaten houden. Ook krijgen ze apparatuur om in te grijpen bij gevaarlijke hartritmestoornissen.
Eerste ICD’s geïmplanteerd
Patiënten krijgen een apparaatje ingebracht dat in kan grijpen bij gevaarlijke hartritmestoornissen. Dit apparaatje kan een hartstilstand voorkomen.
Eerste steunhart geplaatst
Een patiënt met ernstig hartfalen krijgt als eerste een steunhart. Dit is een mechanische pomp die het hart helpt pompen.
Publiek leert signalen beroerte kennen
De Hartstichting vraagt aandacht voor de signalen van een beroerte. Snel handelen is belangrijk om hersenschade te beperken.
Ook burgers mogen AED gebruiken
Het is wettelijk toegestaan voor iedereen om een AED te gebruiken. Daar heeft de Hartstichting zich jaren sterk voor gemaakt.
Man-vrouwverschillen in onderzoek
Bij onderzoeken is het standaard dat onderzoekers naar man-vrouwverschillen kijken.
Nieuwe behandeling herseninfarct
Mensen herstellen beter en sneller na een groot herseninfarct dankzij een nieuwe behandeling. Met een katheter kunnen artsen het stolsel in de hersenvaten verwijderen.
2021
Reanimatie binnen 6 minuten
Dankzij het grote aantal burgerhulpverleners (245.000) en AED’s (24.000) kan in heel Nederland binnen 6 minuten worden gestart met reanimatie bij een hartstilstand.
2021

Deze mooie ontwikkelingen zijn mogelijk gemaakt door mensen zoals jij! Wij kunnen al 60 jaar rekenen op belangrijke steun van onze donateurs, vrijwilligers, partners en bedrijven. Wij zijn enorm trots op alles wat we de afgelopen 60 jaar hebben bereikt. We kunnen niet wachten om te zien wat de toekomst brengt.