Acteur Bas Muijs (onder andere bekend van GTST) grijpt die uitdaging met beide handen aan. Hij kreeg eind 2021, op 45-jarige leeftijd, een hartinfarct. “Toen het gebeurde was ik jong, gezond en ik sportte veel. De woorden hartinfarct en hartstilstand kwamen helemaal niet in mijn woordenboek voor”, vertelt hij. Toch overkwam het hem en dat schudde hem wakker: “Ik vond het niet nodig om 112 te bellen destijds; nu weet ik hoe belangrijk het is om dat wel te doen en probeer ik anderen daarvan bewust te maken."

Nieuw: Het Sterrenteam

Dat gaat hij onder andere doen als captain van een ‘sterrenteam'. Muijs gaat als teamcaptain 120 kilometer fietsen; twintig deelnemers die deze afstand ook aandurven kunnen zich bij hem voegen en vormen samen een sterrenteam. “Naast dat ik meer bewustzijn wil, weet ik ook hoe goed het is om je hart even flink aan het werk te zetten", voegt hij daaraan toe. Na Bas Muijs zullen binnenkort meer bekende Nederlanders worden gepresenteerd als sterrenteamcaptains.

Bas Muijs in zijn CYCLE NL shirt. Hij gaat fietsen voor gezonde harten

Goed voor je hart en dat van een ander

Meedoen is goed voor je hart, maar daarnaast zetten deelnemers van CYCLE zich ook in voor het hart van een ander. En dat is nodig, want als we niets doen, komen er binnen enkele jaren een miljoen hart- en vaatpatiënten bij. Deelnemers halen geld op door zich te laten sponsoren, en dat maakt een groot verschil. Met dit geld wordt onder andere het werk van topwetenschappers gesteund en zetten we ons in voor het eerder opsporen van hart- en vaatziekten.

Bijzondere ervaring

Hoe fijn het is om voor een ander op de fiets te stappen, weet ook deelnemer Ruben. In 2023 fietste hij ook mee naar Kopenhagen, samen met zijn vader die was hersteld van een hartstilstand. “Nu stappen we zelfs mijn moeder, broer en schoonzus op de fiets”, zegt hij enthousiast. “Want als familie hebben we veel aan de Hartstichting te danken. Daarnaast is dit een leuke reünie, want het groepje waarmee ik naar Kopenhagen ben gefietst doet ook mee. Wij hebben in een korte tijd een bijzondere band opgebouwd."

Over de Veluwe fietsen is iets heel anders dan naar Kopenhagen, maar ook daar kijkt Ruben naar uit: "Ik kom zelf uit Groningen, dus hier fiets ik nooit, maar het lijkt me een prachtige route. Nu hopen op mooi fietsweer en een gezellige sfeer, maar ik weet van vorige edities dat dat laatste zeker goed zit!"

CYCLE NL vindt plaats op 30 juni 2024; de ticketverkoop is van start gegaan.

Dit wil je niet missen...

Fiets mee op 30 juni! Met meerdere routes, afstanden en ondergronden is er voor iedere fietser een passende route. Welke route kies jij?
een emotioneel moment voor Ruben tijdens een eerdere editie van CYCLE