Vol aan de bak

Hoek tot Helder brak de afgelopen jaren record na record. Zo was het maximum aantal deelnemers vorig jaar al binnen een minuut bereikt en wisten de deelnemende kitesurfers een recordbedrag van 1 miljoen euro voor de Hartstichting op te halen.

"Het zal niet eenvoudig zijn om dat recordbedrag te evenaren, maar we gaan uiteraard vol aan de bak om dit wel voor elkaar te krijgen", zegt Van Dijk. Ook deze editie verwacht hij weer veel belangstelling uit binnen- en buitenland voor deze langste downwinder ter wereld die in 1 dag wordt afgelegd. Net als vorig jaar is de titanenstrijd van de deelnemers langs 130 kilometer klotsende Noordzee via een livestream te volgen op hoektothelder.nl, via deze website kunnen deelnemers zich ook inschrijven.

Reanimatienetwerk

De opbrengst van deze editie is bestemd voor het in stand houden en versterken van het landelijk reanimatienetwerk van burgerhulpverleners dat door de Hartstichting samen met HartslagNu werd gerealiseerd.

Foto: Xander Bos

Kitesurfer in actie tijdens kitesurftocht Hoek tot Helder

Nederland is het eerste land ter wereld met zo'n reanimatienetwerk van burgerhulpverleners. Bij elke 112-melding van een hartstilstand kunnen burgerhulpverleners worden opgeroepen en kan er nu binnen 6 minuten gestart worden met reanimeren.

Hartveiliger Nederland

Dit netwerk is constant in beweging en nieuwe burgerhulpverleners en AED’s blijven nodig om zoveel mogelijk levens te redden. Van Dijk: "En daar gaan we samen voor kiten. Zo maken we Nederland nog hartveiliger."

Foto: Frank Maters

Kitesurfers in actie boven de Noordzee tijdens Hoek tot Helder

"Het is op voorhand al het meest opwindende event”, zegt Hans Snijder, directeur van de Hartstichting. “Hulde aan al die deelnemers die deze ongelooflijk zware tocht aandurven." Dankzij de kitesurfers kan de Hartstichting volgens Snijder straks AED’s schenken in de kwetsbare gebieden."

Overlevingskans vergroten

Met de opbrengst kan de Hartstichting ook campagnes ondersteunen om heel gericht nieuwe burgerhulpverleners te werven. Hans Snijder: "En steunen we onderzoek om de effectiviteit van reanimatie te verbeteren. Hiermee vergroten we de kans op overleven van slachtoffers aanzienlijk. Snelle hulp maakt het verschil tussen leven en dood."