Wat is hartfalen?

Bij hartfalen pompt het hart bloed minder goed weg. Je organen en spieren krijgen niet genoeg zuurstof en voedingsstoffen. De bloedvaten raken vol en er lekt vocht uit. Dit gebeurt vooral naar de longen, buik, benen en enkels.

Symptomen hartfalen

Bij hartfalen gaat je hart meestal langzaam achteruit. In het begin merk je er weinig van. Maar op een gegeven moment ontstaan er klachten. Vaak eerst alleen bij inspanning, later ook in rust. De klachten zijn afhankelijk van de ernst van het hartfalen. De ene dag kun je je fitter voelen dan de andere dag. Dit zijn klachten waar je op moet letten:

• Man die naar trein loopt

kortademigheid

Je bent sneller buiten adem, bijvoorbeeld als je de trap oploopt of naar de trein rent.
  • Animatie van mensen die fietsen

Sneller moe

Je bent sneller moe dan een paar maanden terug of ten opzichte van leeftijdgenoten.
  • Animatie van dikke enkels

Vocht vasthouden

Je hebt bijvoorbeeld dikke enkels. Dit merk je bij het uittrekken van je sok.
  • Andere symptomen bij hartfalen

• Vergeetachtigheid
    • Minder goede concentratie
    • Koude handen
    • Slecht slapen
    • vaker moeten plassen 's nachts
    • aanvallen van ademnood en hoesten, vooral bij (plat)liggen
    • langzaam herstel na inspanning

Tip: Herken je de klachten bij iemand anders of zie je dat iemand ineens minder meekan dan een paar maanden geleden? Bespreek het dan met je huisarts.

• Wat zijn symptomen van hartfalen bij vrouwen?

Klachten bij hartfalen verschillen van persoon tot persoon. De meest voorkomende klachten bij hartfalen zijn bij vrouwen en mannen gelijk.

• Wat zijn symptomen van hartfalen in het eindstadium?

Het verloop van hartfalen is niet goed te voorspellen. Niet iedereen ervaart dezelfde klachten in het eindstadium. In de laatste fase nemen de lichamelijke klachten vaak toe en wordt alle activiteit moeilijk. Extra zuurstof kan kortademigheid verlichten.

Ejectiefractie

Een arts achterhaalt welke type hartfalen je hebt. Hiervoor meet de arts hoeveel bloed de linkerhartkamer bij elke hartslag uitpompt. Dit noemen we de ejectiefractie. Een gezond hart pompt 50 tot 70% van het bloed in de linkerkamer weg.

Vormen van hartfalen

Bij hartfalen kan het hart niet goed samenknijpen of niet goed ontspannen. In beide gevallen pompt het hart niet genoeg bloed rond. Een combinatie van beide vormen komt ook voor.

• 1: Hartspier knijpt minder goed

Bij deze vorm van hartfalen heeft het hart minder spierkracht. Elke hartslag pompt de linkerkamer 40% of minder van het bloed weg. De hartspier is vergroot, dunner en slapper dan normaal. Het hart vult zich goed met bloed, maar knijpt minder goed.

• 2: Hartfalen met licht verminderde knijpkracht

Bij deze vorm van hartfalen heeft het hart iets minder spierkracht dan normaal. Elke hartslag pompt de linkerkamer 41% tot en met 49% van het bloed weg.

• 3: Hartfalen door een stijve hartspier

Bij deze vorm van hartfalen is de hartspier dikker en stijver. Het hart knijpt wel goed, maar kan zich niet goed ontspannen. Het hart vult zich minder goed met bloed. Het pompt per hartslag minder bloed uit. Het hart knijpt wel goed en pompt 50% of meer van het bloed in de linkerkamer weg. Maar het kan zich niet goed ontspannen.

Gebruikte termen voor hartfalen door de arts

Bij hartfalen worden verschillende termen gebruikt.

• Algemene medische term voor hartfalen

Decompensatio cordis

• Termen voor een hartspier die minder goed knijpt

• Hartfalen met verminderde knijpkracht