Hartstichting.nl wordt geladen

Ablatie bij ernstig boezemfibrilleren

Een ablatie van de bundel van His is een behandeling voor patiënten met een ernstige vorm van boezemfibrilleren, die niet of onvoldoende reageren op medicijnen. Bij boezemfibrilleren trekken de boezems in het hart onregelmatig en in een te hoog tempo samen.

Hoe werkt ablatie?

De bundel van His is een natuurlijke elektrische verbinding tussen de boezems en de kamers van het hart. Bij een ablatie verbreekt de arts deze verbinding om ervoor te zorgen dat de ritmestoornis in de boezems de hartkamers niet bereikt. Hij beschadigt het eerste gedeelte van de bundel, net onder de AV-knoop. Dit doet hij via een katheter, een soort slangetje dat hij door de bloedvaten naar het hart schuift. Na de ingreep blijft het chaotische ritme in de boezem bestaan, maar het kan de hartkamers niet meer bereiken.

Geleidingssysteem met bundel van His

Pacemaker

Door de ablatie ontstaat een eigen hartritme in de kamers. Dit is een regelmatig ritme, maar het is met 20 tot 30 slagen per minuut te traag. Daarom krijgt de patiënt enkele weken voor de ablatie een pacemaker. Een pacemaker heeft blijvende gevolgen voor het leven van de patiënt. Daarom wordt een ablatie van de bundel van His alleen uitgevoerd wanneer medicijnen of een andere vorm van ablatie geen resultaat hebben.

Meer over boezemfibrilleren?

Vraag dan direct onze gratis folder aan. Hierin vind je alles over boezemfibrilleren.
iPad met een foto van een koppel fietsend door het bos

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)