Hoeveel zout heb ik nodig?

Je hebt zout nodig. Je lichaam gebruikt dit voor het prikkelen van zenuwen, het samentrekken van spieren en het goed opnemen en afvoeren van vocht. Hiervoor is ongeveer 1 tot 3 gram zout nodig.

Gemiddeld krijgen we zo'n 9 gram zout binnen. De Hartstichting adviseert om maximaal 6 gram zout per dag te eten. Minder zout eten kan helpen om de bloeddruk te verlagen.

Wist je dat...

• 80% van het zout in bewerkte producten zit zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks?
  • 20% van het zout zelf toegevoegd wordt bij het koken en aan tafel?

Tips voor minder zout eten

Tips voor het eten van minder zout:

• kijk goed op de verpakking van voedingsmiddelen hoeveel zout of natrium erin zit
  • kies voor verse producten
  • kies voor smaakmakers zoals verse kruiden en specerijen

Minder zout eten is even wennen. Door creatief te zijn zet je toch al snel smaakvolle gerechten op tafel. Laat niet meteen al het zout weg. Wen stap voor stap aan een minder zoute smaak.

Zo eet je met meer smaak en minder zout

Ontdek hoe je zout vervangt met kruiden.
Een koppel geniet van een gezonde maaltijd
  • Mineraalzouten met kalium

Zout met minder natrium is een goede vervanger van normaal zout. Dit heet dieetzout. Gebruik bijvoorbeeld JOZO Bewust of LoSalt.

Het kalium in dieetzout kan problemen geven bij nier- en leverziekten. Dat geldt ook voor mensen die kaliumbesparende medicijnen gebruiken. Geldt dit voor jou? Overleg in dat geval met jouw diëtist of arts.

Kalium verhoogt de bloeddruk niet. Het helpt zelfs om het teveel aan natrium uit het lichaam te verwijderen. Zo heeft kalium een positief effect op de bloeddruk. Er zit veel kalium in verse groente en fruit, aardappelen, vlees, brood en melk.

• Natriumbeperkt dieet

Heb je een natriumbeperkt dieet? Dan is het goed om het advies van de diëtist te volgen. Mensen die om andere gezondheidsredenen minder zout moeten eten, kunnen terecht bij hun arts.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag