Lijkt het je leuk om met een beroepswetenschapper onderzoek te doen naar hart- en vaatziekten? Bijvoorbeeld omdat je ervaring hebt met hart- of vaatziekten en vragen hebt over je medicijn. Of omdat je intensief sport en je afvraagt of dat goed is voor je hart. Help mee en word burgerwetenschapper!

Wat is burgerwetenschap?

Bij burgerwetenschap doen burgers alleen of samen met beroepswetenschappers onderzoek. Dit heet met een moeilijk woord Citizen Science. Je kunt als burger op verschillende manieren meewerken. Je kunt bij het hele proces betrokken zijn: van onderzoeksvraag bedenken tot het beoordelen van informatie die je verzamelt. Ook zijn er projecten waarbij je alleen helpt bij 1 onderdeel, zoals gegevens verzamelen. De nationale tuinvogeltelling is hier een bekend voorbeeld van.

Wat krijg ik ervoor terug?

Veel mensen vinden onderzoek doen leuk en leerzaam. Je zult veel leren over hartgezondheid en je eigen gezondheid. Je krijgt een kijkje in de keuken van organisaties die onderzoek doen. Met jouw hulp krijgen we meer kennis over hart- en vaatziekten en help je andere burgers. Dat is waardevol voor onze samenleving. Je kunt een salaris of vergoeding krijgen als je dat wilt. Hier maken we afspraken over.

Hoe meld ik me aan?

Wil je burgerwetenschapper worden? Vul dan het formulier onderaan de pagina in. Doe dit uiterlijk 18 maart om 14.00 uur. Je kunt een eigen onderzoeksvraag opsturen of helpen bij een vraag van iemand anders. Lees in het document Samen aan de hartSlag alle voorwaarden die horen bij deze oproep.

De selectie

We bekijken alle aanmeldingen met veel aandacht. Er is € 1.160.000 beschikbaar. Daarom kan het zijn dat we niet voldoende geld hebben voor alle projecten. Samen met een commissie kiezen we de projecten die geld krijgen. Komt jouw idee niet in aanmerking voor geld? Dan kan je misschien nog wel meedoen bij een ander project.

Aanmeldingen gesloten

Je kunt je niet meer aanmelden als burgerwetenschapper. Dit kon van 19 februari tot en met 18 maart om 14.00 uur. Wil je op de hoogte blijven van burgerwetenschap bij de Hartstichting en andere interessante onderwerpen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Belangrijke informatie

• Waarom doet de Hartstichting dit?

De Hartstichting wil bijdragen aan een goede hartgezondheid voor iedereen. De Hartstichting vindt het daarom belangrijk dat onderzoek goed aansluit bij de wensen van burgers. Burgerwetenschap verbetert de kwaliteit van onderzoek doordat burgers een unieke kijk hebben op een probleem. We denken dat er onderwerpen zijn waar wetenschappers nog niet aan hebben gedacht. Misschien vinden burgers deze onderwerpen wel belangrijk. Ook levert het informatie op waar onderzoekers anders geen toegang tot hebben. We zijn ook benieuwd welke oorzaken van buitenaf invloed hebben ons lichaam en onze gezondheid.

• Wie kan meedoen?

Eigenlijk kan iedereen burgerwetenschapper worden. Je hebt geen speciale kennis nodig. Het is belangrijk dat je interesse hebt of nieuwsgierig bent naar hart- en vaatziekten. Ook verwachten we dat je graag nieuwe dingen leert en dat je ideeën kunt voorstellen. Je moet het leuk vinden om met anderen samen te werken.

• Wat verwachten jullie van mij?

We verwachten dat je tijd besteedt aan het onderzoek. Je gaat voor langere tijd samenwerken met beroepswetenschappers. Je hebt daarvoor tijd nodig om te overleggen en om onderzoek uit te voeren. Ook zul je, als je dat kan, soms naar een universiteit of onderzoeksinstituut moeten reizen. Hier krijg je natuurlijk een vergoeding voor.

• Hoe gaat het verder?

We brengen je in contact met een beroepswetenschapper en burgers met dezelfde interesse. Samen volg je op woensdag 17 april een informatiebijeenkomst. Houd deze datum vrij in je agenda. Daarna schrijven jullie samen een uitgebreid voorstel over jullie onderzoek en leveren deze in. Een onafhankelijke commissie beoordeelt daarna deze voorstellen en kiest de projecten die een geldbedrag krijgen. De onderzoeken kunnen vanaf eind 2024 beginnen.

• Kan ik meedoen als beroepswetenschapper?

Ben je een onderzoeker verbonden aan een kennisinstelling en wil je als beroepswetenschapper meedoen? Meld je dan aan via deze pagina.

Voorbeelden van burgerwetenschap

Eerdere burgerwetenschapsprojecten die ZonMw financierde zijn:

• Van Vrouwen voor Vrouwen

Deel je gezondheid met je eigen vaginale bacteriën.

Sommige bacteriën kunnen vaginale infecties voorkomen. Dit onderzoek bekijkt of het delen van zelf verzamelde bacteriën helpt bij het verbeteren van de vaginale gezondheid. De deelnemers en bedrijven die hieraan meedoen hopen zo een bacteriemix te ontwikkelen. Dit middel moet urineweg- of vaginale infecties bij vrouwen voorkomen. Lees hier meer over Van Vrouwen voor Vrouwen.

• De Kwekerij

Een Leidse test voor een nieuwe aanpak van diabetes type 2.

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn is een burgerinitiatief. Mensen met diabetes type 2 helpen elkaar online om gezonde gewoontes vol te houden. Dit doen zij samen met Stichting Vitality club. Bij deze organisatie moedigen mensen door het hele land elkaar aan om meer te bewegen. Lees hier meer over De Kwekerij.

• VRBEELDING

Beeld van een goed leven met dementie via VR-brillen.

Veel mensen zijn bang om dementie te krijgen. Ze denken dat hun leven dan niet meer waardevol is. Deze angst kan de zorg of hoe iemand omgaat met een bekende met dementie beïnvloeden. Een VR-bril laat iemand een levensechte ervaring meemaken. Bijvoorbeeld hoe het is om met dementie te leven. Dit kan iemands beeld over dementie misschien veranderen. ​​​​​​Lees hier meer over VRBEELDING.

Ik wil graag contact opnemen

Heb je een vraag of opmerking over deze oproep? Neem dan contact met ons op via [email protected].