Spring direct naar Zoeken, Site-navigatie, Inhoudsopgave
In de media
De Vrije Universiteit heeft bij de grootste limonadefabriek van Nederland 250.000 blikjes vruchtenlimonade met een speciale samenstelling besteld. De VU wil namelijk onderzoeken wat er gebeurt met kinderen als je de suiker uit hun frisdrank of limonade weglaat. Worden ze dan slanker of nemen ze gewoon een koekje of boterham extra?
Op 1 december gaat de studie van start in Zaandam, Haarlem en Purmerend.
Wetenschappers vermoeden dat suiker uit frisdank of limonade ongemerkt naar binnen glijdt en dat je er niet minder door gaat eten. Maar dit is bij kinderen nooit aangetoond. Daarom krijgen 300 basisscholieren anderhalf jaar lang elke dag een blikje VU-limonade zonder suiker. 300 andere kinderen op dezelfde scholen krijgen elke dag net zo’n blikje, maar dan met suiker.
De onderzoekers gaan kinderen natuurlijk geen extra suiker geven. Daarom mogen kinderen alleen meedoen als ze al dagelijks frisdrank of vruchtensap drinken. De VU-limonade komt daarvoor in de plaats.
Welk kind wat krijgt, blijft geheim, ook voor de onderzoekers. Aan de blikjes is niet te zien wat er in zit. De code wordt pas verbroken in 2011, als alle kinderen voor de laatste keer zijn gewogen.
Jump, het jeugdfonds van de Hartstichting, ZonMw en de Koninklijke Akademie van Wetenschappen financieren het onderzoek. De industrie komt er niet aan te pas.
Oproep basisscholen
Er doen al 15 basisscholen mee, maar er zijn er nog meer nodig. Woont u in Zaandam, Haarlem of Purmerend en denkt u dat het voor de basisschool van uw kind interessant is? Neem dan contact op met de onderzoekers: Janne de Ruyter of Martijn Katan
Telefoon: 020 - 598 35 21 of per e-mail: drink@vu.nl.