Spring direct naar Zoeken, Site-navigatie, Inhoudsopgave
Nieuws
Chocola verkleint de kans op bepaalde hart- en vaatziekten met ongeveer een derde. Dat concluderen Britse wetenschappers vandaag. Toch is er geen reden om vaker chocola te eten.
Voor het eerst hebben wetenschappers gegevens van ruim 100.000 mensen bij elkaar genomen om de relatie tussen chocola en hart- en vaatziekten te onderzoeken.
Grote studie
‘De omvang van deze studie is nieuw’, vertelt voedingsdeskundige Ineke van Dis van de Hartstichting vanuit het Europese cardiologiecongres in Parijs, waar de onderzoekers hun resultaten vandaag presenteren. ‘Dat bepaalde stoffen in chocola mogelijk goed zijn voor hart en vaten is al langer bekend. Maar deze onderzoekers combineerden 7 grote studies op dit gebied.’
Haken en ogen
Er zitten wel wat haken en ogen aan dit onderzoek. Wat men bijvoorbeeld verstaat onder ‘veel chocola’, verschilt per studie. Van Dis: ‘Het onderzoek vertelt dus niet hoe vaak en hoe veel chocola je moet eten voor een gunstig effect. Of het melk of puur moet zijn vertelt de studie niet.’
Bovendien vonden de wetenschappers niet voor alle hart- en vaatziekten positieve effecten. Chocola eten heeft wel een effect op het risico op hartinfarct of beroerte, maar bijvoorbeeld niet op hartfalen, een veelvoorkomende, ernstige hartziekte.
Echte oorzaak?
De wetenschappers waarschuwen dat ze alleen keken naar een ‘associatie’ tussen chocola en hartziekten. Of chocola echt de oorzaak is van de kleinere kans op hartziekten, is niet te zeggen.
Onderzoekers denken dat de gunstige effecten van chocola komen door ‘flavonolen’, die meerdere effecten hebben op de bloedvaten. Hoe dat precies werkt, wordt nog verder onderzocht.
Niet extra eten
‘Al met al geeft deze nieuwe studie geen reden om meer chocola te gaan eten,’ adviseert voedingsdeskundige Ineke Van Dis van de Hartstichting. ‘Er zit natuurlijk ook veel vet en suiker in chocola. Het is een dikmaker. Als je te zwaar wordt, verhoogt dat juist de kans op hart- en vaatziekten.’
Meer informatie
Lees het Engelstalige rapport (pdf, opent in nieuw venster) 'Chocalate consumption and cardiometabolic disorders: systemic review and meta-analysis' van het British Medical Journal.