Hartstichting.nl wordt geladen

De Hartstichting biedt samen met de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) alle ca 2800 amateurvoetbalverenigingen reanimatiecursussen aan voor 6 leden die vaak aanwezig zijn op de club. Daarnaast krijgen de clubs van de Hartstichting en de KNVB ondersteuning bij het toegankelijk maken van hun AED of hulp bij het aanschaffen, het plaatsen en onderhoud van de AED.

Veel voetbalclubs hebben al een AED, maar vaak is deze niet direct te gebruiken omdat de AED bijvoorbeeld te ver weg of in een afgesloten ruimte hangt. Voetbalclubs die hun club (nog) hartveiliger willen maken kunnen zich vanaf vandaag via de KNVB aanmelden op www.hartveiligvoetballen.nl.

Reanimatietraining op de club

De reanimatietrainingen worden door de Hartstichting met de Nederlandse Reanimatie Raad gegeven op locatie van de voetbalclub tegen een gereduceerde vaste prijs van 150 euro voor 6 cursisten.

Twee handen duwen op ontblote borst van een man om hem te reanimeren.

Op dit bedrag geeft de Hartstichting eenmalig 50 euro korting per club. Deelnemers van de reanimatiecursus leren hoe je een hartstilstand herkent, hoe je moet reanimeren en hoe je een AED gebruikt.

Gered door clubgenoten

Bij de Amstelveense voetbalclub R.K.S.V. RODA '23 weten ze als geen ander hoe cruciaal snel handelen is. De 22-jarige Julian die tijdens een training een hartstilstand kreeg werd gered dankzij het snelle en adequate handelen van zijn clubgenoten. Direct werd 112 gebeld, gestart met reanimeren en een AED ingeschakeld.

Wees voorbereid op hartstilstand

Bondsarts Edwin Goedhart (KNVB) ziet graag dat clubs over een AED beschikken. Maar dat alleen is niet voldoende. Goedhart: "Is er een AED die regelmatig gecontroleerd wordt en waarvan iedereen weet waar die hangt? Zijn er daarnaast genoeg leden die weten wat je moet doen bij een hartstilstand en hoe je de AED bedient? Zorg als vereniging dat je in beeld hebt hoe goed voorbereid je bent als er echt een hartstilstand ontstaat."

"Het is geweldig dat de KNVB samen met de Hartstichting voetbalclubs hartveilig gaat maken, want op deze manier kunnen we levens redden", zegt Hans Snijder directeur van de Hartstichting. "We roepen dan ook alle voetbalclubs op zich aan te melden voor een reanimatietraining."

Vind hier meer informatie over hartveilig voetballen of meld jouw club aan voor een reanimatiecursus:
Twee voetballers strijden om de bal